Stal-en-Akker.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Limburg
      • Noord-Brabant
      • Zeeland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-BrabantFotoserie: Bietencampagne Dinteloord van start

Fotoserie: Bietencampagne Dinteloord van start

Het duurt vijf dagen voordat de bietencampagne in Dinteloord op sterkte is. Na de start op dinsdag 22 september rijden inmiddels, op de regenachtige woensdagmorgen 23 september, elke 2 minuten vrachtwagens met gemiddeld 35 ton bieten (bruto) van en naar het terrein van Suikerunie in Dinteloord.
Jos Mulders haalt bieten bij Bouwmeester in Zevenbergen. De chauffeur van Wagemakers in Oudenbosch werkt 12 uur op en 12 uur af, Dit doet hij voor het vierde jaar; deze keer tot Kerst ongeveer.
Kraanmachinist Jan Schouw grijpt de bieten bij Bouwmeester en deponeert ze in de wagen die de vracht naar Dinteloord brengt. Ook Schouw heeft diensten van 12 uur.
Via een onbemande weegbrug gaat via een pasje van de chauffeur de planning naar de kraan bij de teler en andersom. Als de gegevens van de teler zijn uitgelezen, gaat pas de slagboom omhoog in Dinteloord.
Na inwegen bepaalt het systeem of de vracht moet worden bemonsterd. Dit is bij eenderde van alle bieten het geval.
Voor een monster rijdt de chauffeur naar de priklocatie waar een monster van 38 kilogram automatisch ergens uit de vracht wordt genomen. Het suikergehalte, de winbaarheid en de tarra worden gemeten.
De chauffeur kan dan direct door naar de loslocatie. Ofwel om te kiepen op een plateau bestemd voor de zondag (wanneer er niet gereden maar wel verwerkt wordt), of in één van de bunkers vanwaar de bieten direct naar de wasplaats worden getransporteerd.
Chauffeur Jos Mulders kan nog niet zoveel zeggen over de kwaliteit, behalve dat het ‘de boeren tot nu toe beter lijkt dan verwacht’. Hij lost bieten op de voorraadhoop voor zondag.
In precies 8 minuten kan een chauffeur het terein weer verlaten via de uitweegbrug. Dit is inclusief een bekertje koffie. Alleen als de wagen schoon moet om pulp mee terug te vervoeren, duurt het langer.
Nadat de laatste vracht is verladen krijgt de teler digitaal een bewijs met daarop de vrachten. De analyses kan hij via Suikerunieportal raadplegen. Achter de bieten zijn diksapopslagsilo’s zichtbaar.
Groningen begint een week later met de campagne. Op het hoofdkantoor in Dinteloord (Stampersgat) werken honderd mensen.
In de silo’s met blauwe streep bevindt zich de suiker. De verwerking van biet tot suiker neemt 24 uur in beslag. In het midden van de foto de voorraad voor zondag.
Aan de overkant van de weg, onder de toren (voorraadbunker) met vlag, worden de bieten versneden in de snijmolens eronder.
Jos Mulders haalt bieten bij Bouwmeester in Zevenbergen. De chauffeur van Wagemakers in Oudenbosch werkt 12 uur op en 12 uur af, Dit doet hij voor het vierde jaar; deze keer tot Kerst ongeveer.
Jos Mulders haalt bieten bij Bouwmeester in Zevenbergen. De chauffeur van Wagemakers in Oudenbosch werkt 12 uur op en 12 uur af, Dit doet hij voor het vierde jaar; deze keer tot Kerst ongeveer.
Kraanmachinist Jan Schouw grijpt de bieten bij Bouwmeester en deponeert ze in de wagen die de vracht naar Dinteloord brengt. Ook Schouw heeft diensten van 12 uur.
Kraanmachinist Jan Schouw grijpt de bieten bij Bouwmeester en deponeert ze in de wagen die de vracht naar Dinteloord brengt. Ook Schouw heeft diensten van 12 uur.
Via een onbemande weegbrug gaat via een pasje van de chauffeur de planning naar de kraan bij de teler en andersom. Als de gegevens van de teler zijn uitgelezen, gaat pas de slagboom omhoog in Dinteloord.
Via een onbemande weegbrug gaat via een pasje van de chauffeur de planning naar de kraan bij de teler en andersom. Als de gegevens van de teler zijn uitgelezen, gaat pas de slagboom omhoog in Dinteloord.
Na inwegen bepaalt het systeem of de vracht moet worden bemonsterd. Dit is bij eenderde van alle bieten het geval.
Na inwegen bepaalt het systeem of de vracht moet worden bemonsterd. Dit is bij eenderde van alle bieten het geval.
Voor een monster rijdt de chauffeur naar de priklocatie waar een monster van 38 kilogram automatisch ergens uit de vracht wordt genomen. Het suikergehalte, de winbaarheid en de tarra worden gemeten.
Voor een monster rijdt de chauffeur naar de priklocatie waar een monster van 38 kilogram automatisch ergens uit de vracht wordt genomen. Het suikergehalte, de winbaarheid en de tarra worden gemeten.
De chauffeur kan dan direct door naar de loslocatie. Ofwel om te kiepen op een plateau bestemd voor de zondag (wanneer er niet gereden maar wel verwerkt wordt), of in één van de bunkers vanwaar de bieten direct naar de wasplaats worden getransporteerd.
De chauffeur kan dan direct door naar de loslocatie. Ofwel om te kiepen op een plateau bestemd voor de zondag (wanneer er niet gereden maar wel verwerkt wordt), of in één van de bunkers vanwaar de bieten direct naar de wasplaats worden getransporteerd.
Chauffeur Jos Mulders kan nog niet zoveel zeggen over de kwaliteit, behalve dat het ‘de boeren tot nu toe beter lijkt dan verwacht’. Hij lost bieten op de voorraadhoop voor zondag.
Chauffeur Jos Mulders kan nog niet zoveel zeggen over de kwaliteit, behalve dat het ‘de boeren tot nu toe beter lijkt dan verwacht’. Hij lost bieten op de voorraadhoop voor zondag.
In precies 8 minuten kan een chauffeur het terein weer verlaten via de uitweegbrug. Dit is inclusief een bekertje koffie. Alleen als de wagen schoon moet om pulp mee terug te vervoeren, duurt het langer.
In precies 8 minuten kan een chauffeur het terein weer verlaten via de uitweegbrug. Dit is inclusief een bekertje koffie. Alleen als de wagen schoon moet om pulp mee terug te vervoeren, duurt het langer.
Nadat de laatste vracht is verladen krijgt de teler digitaal een bewijs met daarop de vrachten. De analyses kan hij via Suikerunieportal raadplegen. Achter de bieten zijn diksapopslagsilo’s zichtbaar.
Nadat de laatste vracht is verladen krijgt de teler digitaal een bewijs met daarop de vrachten. De analyses kan hij via Suikerunieportal raadplegen. Achter de bieten zijn diksapopslagsilo’s zichtbaar.
Groningen begint een week later met de campagne. Op het hoofdkantoor in Dinteloord (Stampersgat) werken honderd mensen.
Groningen begint een week later met de campagne. Op het hoofdkantoor in Dinteloord (Stampersgat) werken honderd mensen.
In de silo’s met blauwe streep bevindt zich de suiker. De verwerking van biet tot suiker neemt 24 uur in beslag. In het midden van de foto de voorraad voor zondag.
In de silo’s met blauwe streep bevindt zich de suiker. De verwerking van biet tot suiker neemt 24 uur in beslag. In het midden van de foto de voorraad voor zondag.
Aan de overkant van de weg, onder de toren (voorraadbunker) met vlag, worden de bieten versneden in de snijmolens eronder.
Aan de overkant van de weg, onder de toren (voorraadbunker) met vlag, worden de bieten versneden in de snijmolens eronder.
Foto van Ruth van Schriek
Tekst: Ruth van Schriek

Na van alles gedaan en gezien te hebben, teruggekeerd naar de Achterhoek. En bijna terug naar de boerderij waar ze opgroeide. Na jaren als eindredacteur voor de kranten en magazines van Agrio gewerkt te hebben, trok ze zelf de laarzen aan. Met camera, pen en papier op weg naar boeren, om met veel belangstelling hun altijd interessante verhaal te horen. En dit bij thuiskomst op te schrijven.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Praat mee
Stal & Akker is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Zuid-Nederland in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Stal-en-Akker.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Stal-en-Akker.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Limburg
        • Noord-Brabant
        • Zeeland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top