Sneller landbouwverkeer krijgt meer toegang tot provinciale wegen in Limburg

Landbouwverkeer dat harder rijdt dan 25 kilometer per uur, krijgt dit jaar toegang tot meerdere provinciale wegen waarop het momenteel niet mag rijden. Dit is uitkomst van de inzet door LLTB en Cumela.
Zowel in 2025 als in 2026 worden diverse provinciale wegen opengesteld voor het snelle landbouwverkeer. Dit gebeurt onder andere door het aanleggen van passeerhavens en wijzigingen in verkeerslichten en/of verkeersborden. Het gaat om de volgende wegen:
- N273 bij Haelen, omleiding Haelen aan de rand. In 2025 worden hier passeerhavens aangelegd en verkeerslichten aangepast.
- N273 bij Blerick, oude Napoleonsbaan. Aan de Noordkant onder Venlo worden dit jaar nog passeerhavens aangelegd.
- N277, Middenpeelweg van N273 tot aan A67. Ook hier worden in 2025 passeerhavens aangelegd. Dat is veel vroeger dan verwacht. Dit stond namelijk pas gepland voor 2028, maar doordat het asfalt slecht is, wordt deze weg eerder aangepakt. Daardoor zijn de passeerhavens meteen in de plannen meegenomen.
- N275, Nederweert richting Weert. Op dit stuk weg wordt de N275 gereconstrueerd. Hierbij wordt gekeken of het landbouwverkeer weer op de N275 richting N266 wordt toegelaten en niet meer over het industrieterrein Pannenweg hoeft te rijden. Het voorstel is om een wijziging aan te brengen in verkeersborden of verkeerslichten. Naar alle waarschijnlijkheid gaan de werkzaamheden na de zomer van start.
- N293 bij Posterholt. Momenteel mag het snelle landbouwverkeer hier niet rijden en moet dit door de kern van het dorp. Er worden ontwerpen gemaakt voor passeerhavens aan te leggen.
- N270 bij Wanssum. In 2026 mag het snelle landbouwverkeer de rondweg bij Wanssum op. Daarmee hoeft het niet meer door de kern van dorp. Dit is een eerste stap. Daarna wordt een verkeersbesluit genomen voor de toekomst. Op de rondweg zijn een aantal lastige plekken om passeerhavens aan te leggen, onder andere vanwege steile helling. Momenteel is men bezig ontwerpen te maken.
De provincie houdt Cumela en de LLTB op de hoogte van ontwikkelingen en houdt partijen aangehaakt bij de ontwerpen. Partijen zijn enthousiast over bovenstaande resultaten.