Stal-en-Akker.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Limburg
      • Noord-Brabant
      • Zeeland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-BrabantTopkwaliteit geen eindproduct maar entreeticket

Topkwaliteit geen eindproduct maar entreeticket

Het produceren van een topkwaliteit ei is voor leghennenhouders niet het eindproduct, maar een basisvoorwaarde om überhaupt actief te blijven. Zij moeten zelf meer waarde gaan toevoegen. Dat zei bedrijvencoach Guido Thys tijdens het symposium Hogere Pluimveegezondheid Leg in Eersel.

"Vroeger kocht je bij de melkboer een ei. Daar kon je kiezen uit een bruin of een wit ei. Dat was duidelijk. Tegenwoordig is er heel veel keus en dat is zowel voor de producent als de consument lastig. Maar veranderen gaat dat niet", stelt Guido Thys. "Er is geen tekort aan eieren. Wel een kloof met de consument. Als producent denk je vaak te weten wat de consument wil, maar dat is vaak niet zo. Daarom zul je iets moeten toevoegen aan je product. Consumenten gaan er vanuit dat de kwaliteit top is, terwijl u weet hoe hard u daarvoor moet werken."

"Geld stroomt niet naar hard werken, geld stroomt naar waarde."

Extra waarde toevoegen 

De kern van het bestaansrecht ligt in de wil van een buiten de organisatie levende groep mensen om middelen aan de organisatie ter beschikking te stellen. Die quote uit het boek De Bestaansvoorwaarden geeft volgens Thys goed aan dat het om waarde gaat en niet om schaalvergroting met een iets lagere kostprijs. "Eieren zijn het product. Dat noemen in marketingtermen een doosje. Maar als ondernemer moet je daar iets aan toevoegen; een doosje +. Dat wil zeggen makkelijk te bereiden of een handige verpakking. En de volgende stap is een doosje ++ en dan gaat het om imago. En een ei heeft geen imago, dus dat is een kans."

Foto van Robert Ellenkamp
Tekst: Robert Ellenkamp

Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Stal & Akker is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Zuid-Nederland in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Stal-en-Akker.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Stal-en-Akker.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Limburg
        • Noord-Brabant
        • Zeeland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top