Stal-en-Akker.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Limburg
      • Noord-Brabant
      • Zeeland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-Brabant‘Als je meer wil, moet je veranderen’

‘Als je meer wil, moet je veranderen'

Zijn er goede verkoopmodellen in de intensieve veehouderij? Dat vraagt varkenshouder Tiny Schepers, zijn publiek op het Symposium Hogere Pluimveegezondheid in Eersel. In de zaal blijft het angstvallig stil. De oprichter van het Heyde Hoeve concept vertelt in Eersel over het veranderen van het spel om meer marge over te houden.

„Als je wil dat het verandert moet je differentiëren, het anders doen dan anderen. We zwemmen allemaal in de zelfde oceaan, zelfs de buurman is een concurrent.” Tiny Schepers begon in 2000 met de Heyde Hoeve coöperatie met als oogpunt samenwerken om de kostprijs te verlagen. In 2012 werd de stap genomen om de differentiëren, inmiddels ligt het vlees van de Heyde Hoeve zelfs op Eindhoven Airport.

Moeilijkste stap
Uit de zaal komt de vraag wat de moeilijkste stap in het verander proces geweest is. Schepers kan niet één stap aanduiden, het is volgens de varkenshouder een proces geweest van hard werken, overal aanwezig zijn. Uiteindelijk is het begonnen met het overtuigen van één horecaslager. „Eén varken werden er tien, tien werden er honderd en uiteindelijk volle vrachtwagen.” Schepers durft nu te zeggen dat het makkelijker wordt.

Ambassadeurs
Om te differentiëren zijn er volgens Schepers vier belangrijke punten. Ontwikkel onderscheid in het product, creëer een verhaal, prijselasticiteit en duurzaamheid. Maar een beetje geluk helpt ook. Het vlees van de Heyde Hoeve werd in 2012 uitgeroepen tot het beste van Nederland. Dat soort publiciteit moet je hebben als je het anders wil doen. „Als je verhaal in de publiciteit komt, horen mensen het kunnen ze een ambassadeur voor je worden.”

De consument wil een heerlijk en eerlijk product voor een acceptabele prijs en merkbeleving, het goede gevoel krijgen, genieten. „Een merk heeft pas waarde als je waarde aan het merk hebt kunnen toevoegen”, zegt Schepers.

Samenwerking
In januari tekende Schepers een exclusieve overeenkomst met de Zwanenberg Food Group. „Ook zij willen de transparantie terug in de keten. Anders is er al snel niets meer met winst te verkopen omdat er alleen op de prijs gelet wordt.” Ego gaat nog steeds boven eco. Schepers haalt cijfers uit de Voedselbalans van Wageningen UR aan. Gezondheid, betaalbaarheid en smaak gaan boven eerlijke productie, diervriendelijkheid en ambacht.

Foto van Joyce Cornelissen
Tekst: Joyce Cornelissen

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pigbusiness.nl logo
Lees alles over de varkenshouderij onderwerpen markt, diergezondheid, voeding, mest, huisvesting op Pigbusiness.nl
Praat mee
Stal & Akker is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Zuid-Nederland in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Stal-en-Akker.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Stal-en-Akker.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Limburg
        • Noord-Brabant
        • Zeeland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top