Column: Linkse rechters
Ondernemend Nederland en met name de landbouw heeft echter ook last van linkse rechters. Ik wil hier graag 3 uitspraken aanhalen waarbij, naar mijn mening, een rechter wel erg het voorzichtigheidsprincipe hanteert en oordeelt in het voordeel van actiegroepen. Ik loop hiermee een enorm risico dat mijn betoog juridisch niet klopt, maar gelukkig mag dat in een column.
Zaak 1
De gemeente Oss heeft bepaald dat op industrieterrein Elzenburg geen ruimte is voor mestverwerking. Het betreft hier een industrieterrein dat geschikt is voor zware industrie en met een fantastische infrastructuur (rail, water en weg). De provincie vocht dit besluit aan en verloor. Een hoop procedureel geneuzel natuurlijk maar hoe kan een rechter (Raad van State in dit geval) dat nu goedvinden? Een rechter is toch bij uitstek de partij die de strijdende partijen terecht wijst en ze houdt aan de afspraken die we in Nederland gemaakt hebben. Mag Oss dan zomaar een uitzondering op die afspraken maken en specifiek een groep ondernemingen uitsluiten?
Zaak 2:
Milieuorganisatie Urgenda heeft bij de rechter met succes afgedwongen dat Nederland zich meer moet inspannen om de doelen met betrekking tot opwarming van de aarde te halen. De rechter beoordeelt de internationale afspraken als wet en daar moet Nederland zich dus aan houden. Maar dit zijn toch helemaal geen wetten? Klimaat is vooral een politiek item en enorm complex. We weten helemaal niet wat op lange termijn echt werkt en wat voor economische gevolgen bepaalde maatregelen hebben. Gedwongen door de rechter doen we nu dus maar een paar moderne energiecentrales dicht. Met dergelijke vergaande zaken had de rechter zich helemaal niet moeten bemoeien.
Zaak 3:
Enkele milieuclubs hebben bij de rechter de PAS regelgeving aangevochten en gewonnen. Nu staan alle vergunningen die onder deze regelgeving zijn afgegeven op de tocht. De economische gevolgen zijn enorm. Er is natuurlijk veel op de PAS regelgeving aan te merken, maar het hele stikstofuitstoot en -depositie verhaal is ook enorm complex. Te complex voor een rechter om over te oordelen.
Ik ben benieuwd wat de rechter dan nu vindt van het beleid van de provincie Brabant met betrekking tot staldering en het naar voren halen van de datum waarop alle stallen moeten voldoen aan bepaalde uitstootnormen. Dit beleid is, of je het nu goed of slecht vindt, gewoon praktisch niet uitvoerbaar. Niet voor de ondernemers die het betreft maar zeker ook niet voor de lokale overheden. Vanuit het voorzichtigheidsprincipe zou de rechter in dit geval dus moeten oordelen dat de plannen van de provincie de prullenbak in moeten.
Ik hoop dat ZLTO zijn rechtzaak wint. Het nieuwe college van gedeputeerde zaken mag dan weer aan de slag voor een beter beleid.