Stal-en-Akker.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Limburg
      • Noord-Brabant
      • Zeeland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMelkveeLangere reistijden voor boeren en loonwerkers door gesloten brug

Langere reistijden voor boeren en loonwerkers door gesloten brug

De John S. Thompsonbrug tussen Grave en Nederasselt is per direct gesloten voor verkeer zwaarder dan tien ton. Voor boeren die aan beide kanten van de Maas grond hebben liggen is dat even slikken. „Dit gaat mij duizend euro per dag kosten.”

Een onderhoud aan de brug, die uit de jaren twintig van de vorige eeuw stamt, stond al gepland. Bij een recente inspectie bleek dat de brug per direct niet meer belastbaar is met zwaar verkeer. Volgens Rijkswaterstaat heeft de brug te lijden gehad onder het toenemende landbouw- en vrachtverkeer en zijn er roestplekken geconstateerd.

Voor boeren in het gebied die aan beide kanten van de Maas grond hebben of zelfs aan beide kanten een deel van hun bedrijf hebben, heeft de gewichtsbeperking op de brug verschillende gevolgen. Voor loon- en grondverzetbedrijf C. Jansen zorgt de sluiting van de brug voor grote problemen. Het bedrijf zit gevestigd in Nijmegen en Wijchen, maar heeft net veel werk aangenomen aan de andere kant van de Maas. „Door de sluiting van brug heb ik per vracht een uur extra werk”, zegt Camiel Jansen. „Eerst kon ik twee vrachten per uur rijden, nu red ik er niet eens één in een uur.”

Twintig minuten extra

Voor melkveehouder John van Thiel heeft de sluiting van de brug minder vergaande gevolgen. Een deel van zijn bedrijf staat in Velp (Noord-Brabant) en een ander deel in Ewijk. „Ik ben op en neer twintig minuten extra tijd kwijt. Dat valt nog wel mee”, vertelt Van Thiel. „Met landbouwverkeer onder de tien ton kan ik gewoon gebruik maken van de brug.” Hij let zelf goed op het gewicht van zijn trekkers. „Ze laten ons er tot nu toe nog door.” Volgens ZLTO-bestuurder en melkveehouder Jan van Casteren is dat niet in alle gevallen zo. „De verkeersregelaars die er nu staan kunnen niet altijd goed inschatten welk gewicht het is, dus houden ze alles tegen.”

Lees verder onder de tweet

#Grave - John S. #Thompsonbrug - #N324#Verkeersregelaars zijn 24/7 ingezet om de #gewichtsbeperking voor verkeer zwaarder dan 10 ton te bewaken.
Ivm wkzh is een #snelheid van max 50 km/u van kracht!
Volg aub aanwijzingen van vkr's op!, dank voor uw begrip & medewerking pic.twitter.com/TRL3szF5cF

— Project Coördinator (@PC1924) 11 augustus 2020
X (Twitter) toestemming
Het bekijken van deze inhoud kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van dit onderdeel. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.

ZLTO is met Rijkswaterstaat in gesprek over mogelijke oplossingen. „We hebben overleg gehad en over een aantal oplossingen gesproken”, zegt Van Casteren. „We hebben daarbij ingezet op dat de verplaatsbare geluidsschermen van de A73 meer naar de kant van de autoweg verplaatst worden”, legt hij uit. „Het fietspad langs die weg wordt dan breder, zodat het landbouwverkeer over het fietspad kan, boeren hoeven dan minder ver om te rijden.”

‘Duizend euro per dag’

Voor Jansen is deze oplossing maar deels toepasbaar. „Het is fijn dat we daar met landbouwverkeer overheen mogen”, legt hij uit. „Maar met het grondverzet, het vrachtverkeer mogen we niet over het fietspad, dus dat lost het probleem niet op.” Daarnaast heeft ZLTO gevraagd of een onkostenvergoeding mogelijk is. Jansen is wat sceptisch over de onkostenvergoeding. „We willen het best bijhouden hoeveel extra kosten we nu maken, maar als we heel veel moeite moeten doen om een euro te vangen, dan is dat voor ons ook geen oplossing”, zegt hij. „Normaal gezien zou ik ongeveer zestien vrachten op een dag kunnen rijden, nu nog niet de helft. Ik denk dat ik naar schatting duizend euro per dag aan extra kosten heb.”

Over drie maanden is er een vervolggesprek. Van Casteren hoopt op een goede uitkomst. Rijkswaterstaat geeft aan dat de mogelijkheden op dit moment worden verkend.

Foto van Rosanne van Schriek
Tekst: Rosanne van Schriek

Studeerde in 2016 in Tilburg af als journalist. Regelmatig koos ze tijdens haar opleiding de landbouw als onderwerp van haar verhalen. Al vele jaren daarvoor hield ze in groep zes van de basisschool spreekbeurten over waar de melk vandaan komt, met als inspiratiebron de boerderij van haar oom. Ze richt zich zoveel mogelijk op online storytelling en journalistiek, maar vindt het ook heerlijk om een verhaal te schrijven voor gedrukte media. Een combinatie die bij Agrio mogelijk is.

Beeld: Google Maps

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Stal & Akker is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Zuid-Nederland in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Stal-en-Akker.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Stal-en-Akker.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Limburg
        • Noord-Brabant
        • Zeeland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top