Haaren is enthousiast over Greenport midden in agrarisch gebied

Twee aan de Berktweg gelegen kwekerijen vinden dat bij lange na niet genoeg. Volgens hen blijft de Berktweg ook met vijfenhalve meter te smal om de enorme toename van het vrachtverkeer van en naar de Greenport op te vangen, zeiden de raadslieden van de kwekerijen Vugts en BLT/idverde dinsdag tijdens een rechtszaak bij de Raad van State in Den Haag.
Die behandelde het reparatieplan voor de Greenport Midden-Brabant, een groot op- en overslagcentrum voor de vele boom- en plantenkwekerijen in de omgeving. Eerder sabelde de Raad het plan neer en eiste een betere onderbouwing. Het Haarense gemeentebestuur schaafde het plan bij en denkt dat het nu wel door de juridische beugel van ’s lands hoogste bestuursrechter past.
In strijd
De bezwaarmakende aardbeien- en plantenkwekerij Vugts en groenbedrijf BLT denken er anders over en spanden opnieuw een rechtszaak aan. Zij vinden nog steeds dat een zo’n omvangrijk niet-agrarisch logistiek overslagbedrijf niet midden in het agrarische gebied van Haaren thuishoort. Dat zou ook regelrecht in strijd zijn met het Haarense structuurbeleid, waarbij dit soort bedrijvigheid in principe naar gemeentelijke dan wel regionale bedrijventerreinen verwezen wordt.
Volgens de zegsman van Haaren biedt de structuurvisie wel degelijk ruimte voor het Greenport-project. Hij wees erop dat de andere bedrijventerreinen in Haaren niet geschikt zijn om een groot logistiek bedrijfsterrein kwijt te kunnen. En buiten de gemeentegrenzen wil Haaren niet kijken, omdat er dan veel te veel vrachtwagenbewegingen bij zullen komen. ‘Haaren is buitengewoon enthousiast over dit initiatief. Haaren is een gemeente met veel boom- en plantenkwekerijen. Daarin past een Greenport die midden tussen de kwekerijen ligt perfect. Dat vermindert het aantal vervoersbewegingen aanzienlijk. Bovendien ligt het logistieke centrum pal tegen de N65 en hoeven de vrachtwagens niet door de dorpskernen,’ aldus de gemeentewoordvoerder. Alleen leek de smalle Berktweg toch wel een bottleneck in het hele verhaal. De Raad van State zette dinsdag in ieder geval flink wat kritische kanttekeningen bij de geplande verkeersafwikkeling.
Vrachtwagens
De Haarense raadsman bleef evenwel stug volhouden dat twee vrachtwagens elkaar ook op de huidige 4,5 meter brede Berktweg kunnen passeren: 'Niet met 50 km/u maar het kan wel, ze moeten dan een beetje de berm in. En als de weg 5,5 meter wordt gaat het zeker makkelijker. Verder kappen we twee bomen op de kruising Berktweg en Mgr. Zwijsenstraat waardoor de vrachtwagens meer ruimte hebben om naar de N65 te rijden.’
De tegenstanders geloven er niets van. Volgens hen blijft de Berktweg te smal, met aan de ene kant een rij berken en aan de andere kant een sloot. Ook vrezen zij veel meer verkeersongelukken, vooral met fietsende jeugd, die veel gebruik maakt van de Berktweg. Verder was er kritiek om de nieuwe geluids- en verkeersonderzoeken. De Raad van State gaat alle bezwaren nog eens goed onderzoeken en doet binnen enkele weken uitspraak.
Tekst: Jan van Ommen
Beeld: Google Maps