Gemeente Deurne mag landbouwverkeer over parallelweg N270 sturen

Daarmee heeft de Raad ook alle wezenlijke bezwaren van een groot aantal bewoners en agrariërs langs de Langstraat afgewezen, zo blijkt vandaag uit een einduitspraak.
Huiswerk
Alleen op het punt van de dwarsprofielen van de N270 en een verkeersbestemming ter hoogte van een agrarisch perceel aan de Langstraat 73 moet de gemeenteraad van Deurne haar huiswerk overdoen. Maar daar had Deurne al rekening mee gehouden, omdat ze die foutjes zelf tijdens de rechtszaak van afgelopen november had toegegeven.
De uitspraak is dan ook een tegenvaller voor de omwonenden. Die hadden gehoopt dat de hoogste bestuursrechter de gemeente tot meer onderzoek zou dwingen naar het vrachtwagen- en landbouwverkeer op de nieuwe of verbrede parallelwegen. Ook eisten zij andere verkeersoplossingen, waardoor zij minder last van het landbouw- en vrachtwagenverkeer krijgen. Maar de Raad van State ziet daar geen reden voor.
Overlast
Volgens het bestuursrechtscollege zijn de geplande maatregelen van de gemeente en de provincie voldoende om al te veel overlast voor de aan- en omwonenden te voorkomen. In ieder geval hoeft er niet meer gesleuteld te worden aan de situering van de parallelwegen en de locaties van de geplande kruisingen.
Met de uitspraak heeft de Raad voor de provincie Noord-Brabant en gemeente Deurne de weg vrijgemaakt voor de uitvoering van hun plannen. De overheden willen de N270 verkeersveiliger maken omdat het één van de gevaarlijkste wegen in Brabant is. De parallelwegen zijn bedoeld om langzaam -, bestemmings- en landbouwverkeer te scheiden van het doorgaand verkeer op de Langstraat. Op zich zijn de bewoners daar niet tegen, maar ze hadden liever een aantal andere oplossingen gezien.
Tekst: Jan van Ommen
Beeld: Agrio archief