Boeren trekken de wijk in om kloof met burgers te verkleinen

AgriFriends organiseert regelmatig acties om een laagdrempelig gesprek tussen consument en boer op gang te brengen. Huub Fransen is een van de partners van Stichting AgriFriends en zal ook aanwezig zijn bij deze boerenactie in de Veldhoven.
Verbinding en goodwill
‘Er wordt in de media met name aandacht besteed aan de kloof tussen de boer en consument’, vertelt Fransen. ‘Onze ervaring is dat er juist ook veel verbinding en goodwill is richting de Nederlandse boer, maar dat het belangrijk blijft om op een laagdrempelige manier met elkaar het gesprek aan te gaan.’ Bij de barbecue zijn lokale boeren aanwezig om meer te vertellen over de herkomst van de producten die onderdeel zijn van de barbecue.
Prijsvraag
De winnende straat heeft deelgenomen aan een prijsvraag die Stichting AgriFriends eerder dit jaar uitzette. De hoofdprijs: een compleet verzorgde barbecue met de lekkerste producten van eigen bodem. Winnares Daisy van de Sande: ‘Je koopt dagelijks je boodschappen in de supermarkt maar waar de producten nu echt vandaan komen daar sta je eigenlijk nooit zo bij stil’, vertelt Daisy. ‘Superleuk dat boeren nu zelf bij ons in de straat er wat meer over komen vertellen.’

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Stichting AgriFriends