Promotiecampagne groen onderwijs gestart

De open dagen van het groene onderwijs staan voor de deur. Daarom is afgelopen weekend de promotiecampagne Groen Onderwijs gestart. Deze is gericht op jongeren van 12 tot 18 jaar en loopt via TikTok en Facebook.
5 procent
Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat 51 procent overweegt te gaan leren en werken in de groene praktijk, aldus ZLTO dat aan de basis staat van deze campagne. ‘Maar uiteindelijk kiezen maar vijf op de honderd jongeren voor een groene opleiding en daarvan stroomt slechts gemiddeld 1,5 jongere door naar hoger groen onderwijs. Kortom de instroom is te laag en de uitval te hoog. Dit staat haaks op de flinke vraag naar werknemers in het groen. Die vult zo’n 15 procent van de totale Nederlandse arbeidsmarkt.’
Wegwijzer
‘Word wijs in groen onderwijs’ vormt de titel en de missie van deze nieuwe campagne. De campagne moet zorgen voor betere bekendheid, begrip en beleving van leren en werken in de groene praktijk en is speciaal gericht op studiekiezers van 12 tot 18 jaar, hun ouders en onderwijsprofessionals. De campagne wijst de weg naar leren en werken in de groene praktijk.
Groene praktijk
Daarnaast steekt deze campagne meer in op de groene praktijk in het onderwijs. Dat kan door excursies, gastlessen, snuffelstages, boerderijlessen, bijbanen, leslokalen op de boerderij en stageopdrachten in de praktijk.
Tekst: Erik Kruisselbrin
Beeld: Agrio archief